Willem Noyons heeft van de gemeente Haarlemmermeer in 2018 de opdracht gekregen om de
beeldengroep (1983) van de beeldhouwer Karel Gomes (1930-2016) te reconstrueren. Begin 2017
werd de originele beeldengroep gestolen uit het Haarlemmermeerse Bos. De beeldengroep De
Recreanten bestaat uit: de vrouw met kind, het meisje en de oude man. Met behulp van
verzamelde foto’s, heeft Willem Noyons samen met Albert Kramer kunnen maken. De bronzen
replica’s werden op 4 juli 2019 onthuld op het bankje aan de vijver tijdens de viering van 40 jaar
Haarlemmermeerse Bos.
Het is een alledaags tafereel. De vrouw met het kind maakt een praatje met de oude man. Tussen
hen in zit een meisje te zonnen. Die alledaagsheid is bewust gekozen. Karel Gomes (1930-2016)
wilde met ‘De Recreanten’ (1983) nadrukkelijk de functie van het Haarlemmermeerse Bos als
ongedwongen ontmoetingsplaats uitbeelden. Aan beide kanten staan bankjes die voorbijgangers
uitnodigen om even te gaan zitten.
Van De Recreanten waren geen mallen (gietvormen) meer. Hoe maak je dan zo’n reconstructie?
“De gemeente had er gelukkig foto’s van. En op internet stuitte ik op een website van Peter en
René van der Krogt die foto’s hebben gemaakt van praktisch alle standbeelden en monumenten
in Nederland, ook hiervan”, vertelt Noyons. Vanzelfsprekend bestudeerde hij ook andere werken
van Karel Gomes. Alleen al in Haarlemmermeer heb je van zijn hand onder andere ‘De
Polderwerker’ op het Polderplein in Hoofddorp, ‘Leeghwater’ in de tuin van het Polderhuis, ook in
Hoofddorp, en het Vrijheidsbeeld in Weteringbrug.
Purschuim
De reconstructie maken was een leuke, maar pittige klus, vertelt Noyons. “Samen met mijn
collega Albert Kramer ben ik ongeveer een maand per beeld intensief bezig geweest.” Hij maakte
daarbij dankbaar gebruik van moderne hulpmiddelen. “Er is een superhandige app, Poser, waarop
je modellen kunt uitzoeken, in allerlei posities kunt neerzetten en in 3D bekijken.” Uit blokken
purschuim sneed Noyons in grove lijnen de figuren, die hij daarna ging ‘fijn slijpen’. Daaromheen
boetseerde hij met boetseerwas de beelden. Hiermee konden vervolgens de mallen worden
gemaakt om het brons in te gieten. Dat laatste gebeurde bij gieterij Stijlaart in Tiel.
‘Samen iets moois maken’
Willem Noyons kijkt met voldoening op de afgelopen periode terug. “Vooral op het sociale aspect.
Er zijn zoveel partijen betrokken. De bezoekers van het bos die het beeld graag terug willen en de
gemeente die dat mogelijk maakt en die het hele proces op de voet heeft gevolgd. En natuurlijk
mijn collega Albert, de mensen van de gieterij en de jongens die het beeld uiteindelijk hebben
geplaats. Samen ben je bezig om tot iets moois te komen, waar hopelijk nog veel mensen heel
lang plezier van hebben.”
De gemeente Haarlemmermeer neemt maatregelen om te voorkomen dat het beeld opnieuw
wordt gestolen. Uit oogpunt van veiligheid wil de gemeente niet zeggen wat die maatregelen zijn.